Wat volgens Arbowetgeving moet of mag, is altijd afhankelijk van de gevaren die het werk en de omstandigheden voor de veiligheid en of de gezondheid met zich meebrengen. Breng die risico’s in kaart, stel een (deel) risico- inventarisatie & evaluatie (RI&E) op. Beoordeel de ernst van de risico’s. Daarmee verantwoord je waarom en onder welke voorwaarden iets wel of niet mag (veilig en gezond is).
De eerste vraag is dan: levert een professionele kantoorprinter of kopieermachine een risico op voor de veiligheid en gezondheid?
Het antwoord op die vraag staat in de gebruiksaanwijzing of handleiding dat verplicht bij een product geleverd wordt. In de gebruiksaanwijzing staan onder meer veiligheidsinstructies, hoe je het product installeert, hoe en waarvoor je het dient te gebruiken, hoe je het moet onderhouden en de technische specificaties. In de gebruiksaanwijzing is opgenomen hoeveel warmte, geluid en fijnstof het apparaat tijdens het gebruik produceert en welke voorzorgsmaatregelen getroffen moeten worden om gezondheids- en veiligheidsrisico’s te minimaliseren.
De hoeveelheid warmte, geluid etc. die door machines en apparaten wordt geproduceerd, is afhankelijk van de duur en het vermogen waarop wordt geproduceerd. Een kantoorprinter/ kopieermachine die de hele dag volcontinu draait, belast de omgeving zwaarder dan een kantoorprinter/kopieermachine waarvan een paar keer op een dag gebruik gemaakt wordt. Het gebruik is mede bepalend voor de beoordeling van de ernst van de risico’s, die je vastlegt in de RI&E.
De aard het van het werk bepaalt wat zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden zijn.
De werkplekinrichting van een werkplek moet geschikt zijn voor het werk dat op die plek wordt verricht. Voor beeldschermwerk en administratieve kantoorwerkzaamheden gelden andere eisen dan bij de betonmolen op een bouwplaats.
Om geconcentreerd en gefocust administratieve taken uit te voeren kan de nabijheid van een kantoorprinter/kopieermachine zorgen voor te veel afleiding. Denk aan hinder door geluid, warmte, stank en ook de collega’s die de printjes of kopietjes komen halen. Geen prettige werkplek voor mensen die zich niet van die prikkels kunnen afsluiten. Sommigen zullen zich gaan ergeren, meer fouten maken, minder gemotiveerd zijn en op langere termijn mogelijk klachten ontwikkelen als concentratieverlies, hoofdpijn etc.
Houd bij het plaatsen van een printer/kopieermachine in ieder geval rekening met hoe het apparaat wordt gebruikt en volg de voorschriften in de gebruikershandleiding. In de gebruikershandleiding staan eisen voor de juiste plaatsing en veiligheids- en voorzorgsmaatregelen die opgevolgd moeten worden. Denk aan afzuiging en tegengaan van geluidshinder en warmte.
Als u opmerkingen heeft over uw werk, uw arbeidsomstandigheden of gevaarlijke situaties op het werk, meldt dat bij uw leidinggevende of neem contact op met de preventiemedewerker bij u op school. Zij kunnen u misschien zelf helpen en anders door deskundige ondersteuning in te schakelen.
Datum laatste wijziging:
donderdag 28 mei 2009